Langkau ke kandungan utama.
Panduan Perjalanan

Apa yang menarik di Bali – Panduan aktiviti di Bali.

Cari tempat penginapan

Daripada mendaki puncak gunung berapi Gunung Batur kepada aktiviti meluncur dan menyelam skuba antara yang terbaik di dunia, Bali adalah lubuk aktiviti fizikal.
Apa yang menarik di Bali – Panduan aktiviti di Bali

 

 

Pantai indah yang tidak berpenghujung di Bali adalah tempat pertama yang dituju oleh kebanyakan pengunjung semasa mencari perkara untuk dilakukan di pulau yang mempesonakan ini. Walaupun Kuta yang ceria mungkin adalah lokasi meluncur paling terkenal di Bali, ramai peluncur pakar menyukai ombak yang lebih mencabar dan pengunjung yang lebih kecil di Semenanjung Bukit. Pantai Bali Utara pula sebaliknya terkenal dengan pasir gunung berapi hitam yang berbeza dan ikan lumba-lumba yang sering dilihat berenang di antara batu karang yang berwarna-warni.

 

Beberapa lokasi bersnorkel terbaik di Indonesia tengah terletak di bawah Pulau Menjangan yang terpencil, sebuah rizab bawah laut dilindungi kerajaan yang mengambil masa kira-kira tiga jam menaiki kereta dari Bali Selatan. Namun apabila melihat ikan tropika eksotik dan batu karang ceria, perjalanan ke sudut terpencil di barat laut Bali ini terasa berbaloi.

 

 

Walau bagaimanapun, aktiviti yang tersedia di atas darat di Bali juga tidak kurang banyaknya. Kemeriahan hiburan malam yang menjadi sebutan di Bali tertumpu di sekitar Kuta, syurga peluncur yang pesat membangun. Pengunjung yang mencari tempat untuk memulihkan diri selepas berhari-hari meluncur diikuti dengan berparti pada waktu malamnya boleh memilih daripada sejumlah besar pusat yoga, spa, pusat meditasi dan urut yang menenangkan berdekatan dengan kelab malam, bar dan pusat membeli-belah yang tidak terkira banyaknya di Kuta.

 

 

Lihat hotel di Kuta

 

 

Pengunjung yang lebih menyukai budaya berbanding bersuka ria pasti menemui banyak aktiviti kebudayaan di Ubud yang bersejarah, yang memiliki 14 kampung yang paling baik diterokai dengan berjalan-jalan melintasi sawah padi atau menaiki basikal di antara Hutan Monyet dan kampung bernama Petulu. Petulu sangat terkenal dengan burung pucung yang setia mendatangi kampung ini setiap malam semenjak pembunuhan beramai-ramai oleh Komunis pada tahun 1960.

 

 

Pengunjung boleh menyewa basikal dengan mudah di Ubud, tetapi mereka yang memilih untuk berjalan kaki harus memulakan perjalanan mereka sama ada pada awal pagi atau lewat tengah hari, kemudian pulang sebelum gelap kerana sawah padi Ubud adalah jauh dar sebarang lampu elektrik.

 

 

Mereka yang suka menaiki kereta boleh mengupah pemandu untuk membawa mereka ke Tasik Bratan yang damai, perjalanan dua jam santai melalui tanah tinggi indah Selatan Bali yang berakhir di Tasik Bratan dan kuil senama yang cantik. Tasik Bratan ialah destinasi lawatan balik hari yang popular kerana suhunya yang nyaman dan suasananya yang damai.

 

 

Pelancong Bali yang paling berani boleh mencari keseronokan dan menjadi basah kuyup semasa bermain rakit di sungai di lokasi jeram paling mencabar di antara sawah padi paling menenangkan di tengah Bali.

 

 

Pendaki gunung berpengalaman mesti bangun awal sebelum matahari terbit agar tiba di puncak Gunung Batur tepat pada masanya untuk melihat sendiri salah satu pemandangan matahari terbit paling mengagumkan di dunia. Pendaki Gunung Batur walau bagaimanapun mesti sentiasa ingat untuk membawa jaket, jaket lupa gunung ini adalah gunung berapi aktif, jadi berhati-hati untuk mengelakkan nasib tragik pendaki yang jatuh ke dalam kawah Gunung Batur pada tahun 2010.

 

 

Pengunjung yang lebih suka untuk menikmati gunung berapi dan matahari terbit di Bali dari jauh boleh memulakan hari mereka dengan berjalan-jalan pada awal pagi di Sanur. Di sebelah petang, kebanyakan restoran tepi pantai Bali menawarkan pemandangan matahari terbenam yang memukau bersama-sama hidangan Bali yang lazat dan koktel.

 

 

Sudah tentu, Bali juga adalah syurga membeli-belah terkenal, sehinggakan ramai pengunjung datang dengan beg bagasi kosong untuk diisi dengan barangan berjenama berdiskaun, kraf buatan tangan, rempah kering dan cenderamata lain untuk dibawa pulang. Hasil seni dan kraf elok dibeli terus daripada pembuatnya, manakala pasar tradisional Bedugul Bukit Mungsu menawarkan pilihan terbanyak kopi dan teh. Pakaian rekaan tempatan yang dijual di butik yang semakin banyak di Seminyak memberikan alternatif yang lebih unik kepada outlet berjenama berdiskaun yang banyak di Legian dan Kuta.

 

 

Lihat hotel di Ubud

 

Cadangan tempat penginapan

Terokai

Cari percutian anda yang paling sesuai di Bali

Dari 4930 hotel.