Langkau ke kandungan utama.
Panduan Perjalanan

Apa yang menarik di Shanghai – Panduan melawat Shanghai.

Cari tempat penginapan

Shanghai adalah kota paling mengujakan di China, dipenuhi dengan pesona bersejarah seperti French Concession dan tarikan moden seperti Muzium Shanghai.
Apa yang menarik di Shanghai – Panduan melawat Shanghai

 

 

Shanghai tidak dinafikan merupakan sebuah kota yang moden, namun ia turut mempunyai tarikan bersejarah yang membantu mengimbangi lawatan ke kota ini. Kebanyakan tempat menariknya ada di Old City (Yu Yuan), The Bund dan sepanjang Sungai Huangpu. Terdapat muzium yang luar biasa, kawasan kejiranan lama yang mempesonakan dan pelbagai hiburan metropolitan bergaya tersedia di kota ini.

 

The Bund Promenade adalah sepanjang satu kilometer di tebing Sungai Huangpu dan dipenuhi dengan bangunan kolonial yang jarang ditemui di China. Customs House, Peace Hotel, Konsulat British dan Waldorf Astoria memang menarik untuk dilihat dan menempatkan antara restoran, bar dan penginapan terbaik di kota ini. Anda boleh berjalan-jalan di The Bund untuk melihat pemandangan terbaik latar langit Shanghai pada waktu pagi dan malam.

 

 

Simbol era yang lebih lama di Shanghai kekal di Yu Yuan Gardens, sebuah taman China klasik yang terletak di tengah-tengah Old City, tetapi hanya beberapa blok dari The Bund. Dibina pada tahun 1559, ia meliputi kawasan seluas lima ekar dan mempunyai astaka, taman dan tasik yang menarik. Popularitinya walau bagaimanapun datang bersama harga. Ia dipenuhi pengunjung hampir sepanjang masa.

 

 

Shanghai juga mempunyai sejumlah kuil China purba yang masih sibuk dengan aktiviti setiap hari. Kuil Longhua dianggap yang terbaik antara semua, dibina pada 247TM dengan tambahan yang lain dibuat semasa Dinasti Song sekitar tahun 1100. Ia mempunyai empat dewan utama yang sentiasa dipenuhi pengunjung yang membawa colok dan melakukan ibadat. Tempat ini sesungguhnya merupakan tapak kebudayaan yang menarik yang tidak patut dilepaskan.

 

 

Untuk kota sebesar ini, terdapat beberapa kejiranan yang selesa untuk dikunjungi dengan berjalan kaki. French Concession adalah antara yang terbaik, dengan rumah kedai dan rumah era kolonial yang kini mempunyai kafe kecil dan butik bergaya. Ini adalah sangat berbeza dengan kemeriahan dan kesibukan Nanjing Road, jalan membeli-belah tunggal terbesar di China, yang dipenuhi kedai menarik, pemain muzik dan segalanya.

 

 

Bangun awal dan segera pergi ke tingkat 88 Menara Jin Mao untuk pemandangan luar biasa seluruh kota ini dari kedua-dua belah Sungai Huangpo. Kemudian pergilah ke People’s Square, lokasi hijau terkenal di tengah-tengah kota Shanghai. Taman yang teduh ini sangat ideal untuk berjalan-jalan, berehat di bangku atau melihat kehidupan kota yang sedang bergerak. Terletak berdekatan taman ini ialah Muzium Shanghai, tempat beberapa khazanah terhebat China dipamerkan. Satu malam di Kun Opera House juga adalah kemuncak bagi sesiapa yang berminat untuk menyaksikan persembahan opera China tradisional.

 

Cadangan tempat penginapan

Terokai

Cari percutian anda yang paling sesuai di Shanghai

Dari 1420 hotel.